Warning: Call-time pass-by-reference has been deprecated in /home/atom3/domains/nwrkarbonia.pl/public_html/includes/functions.php on line 332

Warning: Call-time pass-by-reference has been deprecated in /home/atom3/domains/nwrkarbonia.pl/public_html/includes/functions.php on line 332

Warning: Call-time pass-by-reference has been deprecated in /home/atom3/domains/nwrkarbonia.pl/public_html/includes/functions.php on line 587
Słówko o witaminie D...
Proszę czekać...
zamknij

Firmy w kategoriach

Słówko o witaminie D...

Czy jest słoneczna witamina ?

Witamina D jest ogólną nazwą dla związków, które wykazują aktywność biologiczną cholekalcyferolu. Liczba związków, które podchodzą pod ten związek chemiczny określa się jako 11-12 związków. Do najważniejszych należy witamina D2 (ergokalcyferol) oraz D3 (cholekalcyferol). Najwcześniej została odkryta witamina D1, jednakże okazała się mieszaniną witamin, a nie jednolitą witaminą.

Witamina ta należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach - kompleksu ADEK. 

Właściwości chemiczne witaminy D, witamina ta rozkłada się pod wpływem podwyższonej temperatury, jest odporna na utlenianie. Najistotniejsze jest to, że nie zmienia się w okresie długiego przechowywania. Zniszczyć może ją jednak silne promieniowanie ultrafioletowe.

Co nam daje witamina D

Funkcją witaminy D w organizmie człowieka jest wzmaganie wchłaniania niektórych minerałów (zdecydowanie wapnia i fosforu) z przewody pokarmowego. Witamina ta zatrzymuje, a raczej utrudnia wydalanie tych minerałów z moczem i kałem. Związane jest to z odkładaniem w tkance kostnej powyższych związków mineralnych, ważnych dla naszego kośćca (wapnienie kości).

Wykonane badanie przez naukowców wskazują, iż witamina D wchłonięta z przewodu, bądź powstająca w skórze (za sprawą kąpieli słonecznych) jest magazynowana w wątrobie jako bierne ubezpieczenie ustroju. 

Zarówno awitaminoza, jak i hiperwitaminoza jest niebezpieczna dla organizmu ludzkiego. Zbyt duża ilość witaminy D może spowodować: porowatość kości, złamania kości, nudności i bóle głowy. Awitaminoza jest groźna szczególnie u dzieci, ponieważ brak wapnia w organizmie dziecka powoduje krzywicę. 

Produkty i pokarmy będące źródłem witaminy D są następujące: tran, wątroba (najlepiej drobiowa bądź wieprzowa), masło, jaja, mleko. Dodatkowo należy uważać, aby nie przesadzić z ilością spożywanych produktów,by uniknąć skutków hiperwitaminozy. 
Dobrym źródłem witaminy D są tłuszcze rybne, jest to zdecydowana porcja witaminy D w jednej porcji. 

Normy witaminy D ustalone przez Ekspertów FAO wynoszą 10mg/24 h dla osób dorosłych, dla dzieci zaś będą nieco większe.